Recept: Chocolademacarons met frambozenvulling

macarons

Vandaag heb ik voor het eerst in mijn leven macarons gemaakt én gegeten.
Inderdaad, ik had nog nooit macarons gegeten, maar ik heb ze toch gemaakt.
Het recept is gebaseerd op een recept dat ik bij Eva's Smulhuisje vond.


Ingrediënten voor +/- 12 macarons:
90g gemalen amandelen
100g bloemsuiker
eiwit van 2 eieren
15g cacaopoeder
100g kristalsuiker
+/- 35ml water

Ingrediënten frambozenvulling:
diepvriesframbozen
melk
suiker
maizena

Werkwijze:
Meng de amandelen, de bloemsuiker en het cacaopoeder.
Haal dit door een zeef tot het fijn is. (Al blijkt dit niet echt te moeten, want ik heb dit niet gedaan)

Daarna is het multitasken geblazen!
Zet het water met de kristalsuiker op een vuur en laat het stroperig worden.
Klop ondertussen het wit van één ei op.

Voeg daarna de stroperige suiker langzaamaan bij het opgeklopt ei. (Blijf kloppen ondertussen!)
Bij mij is het hier wat de mist in gegaan, het eiwit was terug erg slap geworden. Ik leg meteen uit hoe ik het heb opgelost.


Het andere eiwit meng je (ongeklopt) met het amandel-suiker-cacaopoedermengsel.
Daarna schep je stuk voor stuk het opgeklopt eiwit erbij.
Bij mij was alle lucht eruit door de suiker en had ik ook redelijk weinig eiwit.
Wat heb ik dan gedaan? Ik heb een ander eiwit apart opgeklopt en er dan nog onder gemengd.

Vul een spuitzak met grote mond met dit mengsel. Spuit hoopjes van +/- 3cm op bakpapier.
Ze lopen nog wat uit, dus spuit ze niet te dicht op elkaar.

Laat dit minstens 30min. staan op kamertemperatuur. Liefst langer!
Doe je dit niet dan gaan de macarons barsten in de oven. Ja, dit is bij mij gebeurd.
Wees dus geduldig!

Maak ondertussen de frambozenvulling.
Giet wat diepvriesframbozen in een steelpannetje. 
Voeg een klein beetje melk toe zodat ze niet aanbranden.
Voeg suiker toe naar smaak, frambozen alleen kunnen nogal zuur zijn.
Los wat maizena op in een weinig melk.
Wanneer de frambozen ontdooid zijn plet je ze met een vork, of ga er even met de mixer in.
Als het mengsel kookt voeg je de maizena toe.

Laat afkoelen en schep daarna in een spuitzak.

Warm de oven voor op 150°C.
Bak de macarons ongeveer een kwartiertje.

Laat ze even afkoelen op een rooster.
Haal ze voorzichtig van het bakpapier.

Zoek telkens twee bij elkaar passende stukken.
Spuit op de ene helft de vulling en duw er de andere helft op.
Klaar!

macarons

Reacties