dinsdag 13 december 2011

Techniekenmap: waterverf/oliekrijt: afstoottechniek




Mijn opdracht: techniekenmap
Wat is de techniekenmap: 11 technieken uitwerken rond een zelf gekozen thema
Wat is mijn thema: katten

Techniek: waterverf/oliekrijt: afstoottechniek

Olie en water stoten elkaar af.
Er wordt dus een tekening gemaakt met oliekrijt. Daarna wordt er met waterverf over gegaan, zo kun je op een makkelijke manier de achtergrond kleuren, zonder te moeten prutsen in de kleine gaatjes. (Ja, dit is één van de weinige technieken waar je de achtergrond als laatste kleurt)

Mijn eerste keer ben ik van de katten van Franz Marc uitgegaan.



De katten heb ik zo goed als overgenomen, maar de kleuren zijn totaal anders.
Ik heb mij laten leiden door de kleuren van de katten van Jo Lynch (verdere uitleg volgt).

De katten heb ik in oliekrijt getekend, daarna ben ik er met waterverf over gegaan om de achtergrond te kleuren.

Ik ben er niet erg tevreden van. De katten zelf vind ik nog oké, maar de achtergrond steekt mij tegen.






Misschien ga ik er een ander keer nog eens een laagje op zetten, wie weet.







Aangezien ik niet tevreden was, wou ik nog een keer proberen.
Maar deze keer heb ik de opdracht een klein beetje veranderd.


In plaats van mijn onderwerp te tekenen in oliekrijt, heb ik mijn achtergrond getekend.
Huh? Wel, het is bij Jo Lynch dat ik mijn inspiratie haalde. Een kunstenares die ik ontdekt heb bij het zoeken naar schilderijen van katten.

Haar schilderijen zijn bijna allemaal op een zelfde manier geschilderd. Ik vraag me af wat de echte techniek van haar is.

Ik besloot dus zo'n kat van haar ook eens te proberen.
Niet helemaal dezelfde natuurlijk, maar het silhouet van één ervan heb ik gebruikt.












De invulling van de kat heb ik zelf verzonnen.
Daarna maakte ik er een schets van, die ik dan vergrootte.




Misschien is het een beetje vals spelen of niet, maar aangezien ik geen potloodlijnen op mijn blad wou, heb ik een lichtbak gebruikt.
De zwarte lijnen op mijn schets overtrok ik met wit oliekrijt (door wit zouden potloodlijnen dus erg goed zichtbaar zijn).


Eerst het papier volledig nat maken en vast plakken.
Daarna begon ik te schilderen.


Door het witte oliekrijt op wit papier, lijken dit gewoon lijnen te zijn die niet ingekleurd zijn. Zo kan ik makkelijk vlakken maken met waterverf.





Ziehier het resultaat van een goed uurtje schilderen:


Van deze ben ik wel tevreden, zeker omdat het een techniek is die ik nog niet echt geprobeerd heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...